رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

فیلم| تاسیسات حیاتی عربستان در چه مناطقی قرار دارند و میزان آسیب پذیری آنها چقدر است؟

6:01 - 07 فروردين 1400
کد خبر: ۷۰۷۸۹۷
حملات سال‌های اخیر نیرو‌های یمنی به عربستان سعودی، آسیب پذیری زیرساخت‌های حیاتی این کشور را بیش از پیش آشکار کرد.

- نیرو‌های یمنی بارها طی سالیان اخیر تاسیسات نفتی آرامکو را در عربستان سعودی هدف حملات خود قرار داده و خسارات گسترده‌ای را به این تاسیسات وارد کردند.

آرامکو به عنوان بزرگترین شرکت نفتی عربستان سعودی و جهان در این حمله دچار آسیب‌هایی شد.

 

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/3007634_582.mp4']

 

حمله نیرو‌های یمنی تبعات بسیاری را برای عربستان سعودی در پی داشت و آسیب پذیری تاسیسات حیاتی این کشور را آشکار کرد.

شرکت آرامکو در عربستان سعودی، منابع مالی بسیار هنگفتی را برای محافظت از تاسیسات خود در برابر حملات موشکی، سایبری و دیگر انواع حملات اختصاص داده است و با این وجود تهدید علیه این تاسیسات همچنان قابل توجه است.

با وجود صرف هزینه‌های سنگین، اما همچنان بسیاری از این تاسیسات اکتشافی و تولیدی نفت به راحتی در برابر حملات آسیب پذیر و قابل هدف قرار دادن هستند.

عربستان سعودی یکی از بزرگترین میادین نفتی جهان با نام «الغوار» و همچنین بزرگ‌ترین میدان دریایی با نام «صفانیه» را اداره می‌کند که این تاسیسات در برابر تهدید‌ها آسیب پذیر هستند.

 

ویژه عید/////زیرساخت‌های حیاتی عربستان و اسیب پذیری در برابر حملات عربستان سعودی

 

برخی از تاسیسات نفتی عربستان سعودی و یا کارخانه‌های وابسته به آن در مناطقی مانند بقیق، جبیل، قطیف و راس، قرار دارند و از میان این مناطق، بقیق آسیب پذیری بسیار بالایی در برابر تهدید‌ها دارد که بزرگترین واحد فرآوری و تثبیت نفت خام جهان را در خود جای داده است.

علاوه بر این تاسیساتی که در «راس التنوره» قرار دارند نیز در برابر حملات آحتمالی آسیب پذیر هستند.

از دیگر تاسیسات عربستان سعودی «یانبو» است که در دریای سرخ واقع شده و سومین تاسیسات صادرات نفت خام عربستان به شمار می‌رود.

این خط لوله که مهمترین خط لوله عربستان به شمار می‌رود قابلیت جابه‎جایی ۵ میلیون بشکه نفت خام در روز از شرق عربستان برای صادرات در یانبو و سایر بنادر کوچکتر در دریای سرخ را دارد.

اندیشکده استراتفور در گزارشی با معرفی زیرساخت‌های مهم سعودی، هدف گیری هر یک از آنها را در جنگ احتمالی، یک معضل بزرگ برای عربستان خواند.

 

ویژه عید/////زیرساخت‌های حیاتی عربستان و اسیب پذیری در برابر حملات عربستان سعودی

 

این گزارش می‎گوید «حملات به تاسیسات مرکزی پالایش نفتی، پایانه‌های صادراتی و پالایشگاه‌های عربستان می‌تواند بیشترین آسیب را به تولیدات نفت این کشور وارد آورد و در میان همه تاسیسات پالایش نفت عربستان سعودی، بقیق و خریص مهمترین آنها به شمار می‌روند.»

یک مقام سعودی در این باره می‌گوید که تا پیش از حمله تاسیسات بقیق روزانه ۴.۹ میلیون بشکه نفت خام را که از میدان‌های نفتی کوچک‌تر می‌رسید، پالایش می‌کرد و اکنون ظرفیت پالایش آن به دو میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

با این وجود تا زمانی که تعمیرات تاسیسات آرامکو به پایان نرسند، عربستان در صورت یک حمله دیگر به یکی از تاسیسات پالایشی خود در تولید مازاد به یک مشکل جدی بر خواهد خورد.

بیشتر تاسیسات اصلی پالایشی عربستان سعودی به خلیج فارس نزدیک هستند و در میدان‌های دریایی این کشور واقع شده اند.

موقعیت قرارگیری این تاسیسات آنها را در برابر حملات احتمالی موشک‌ها و هواپیما‌های بدون سرنشین آسیب پذیرتر می‌کند.

 

ویژه عید/////زیرساخت‌های حیاتی عربستان و اسیب پذیری در برابر حملات عربستان سعودی

 

پالایشگاه صفانیه در خلیج فارس مسئولیت تصفیه نفت تولیدی در میدان نفتی فراساحلی صفانیه را دارد که با ظرفیت تولید ۱.۳ میلیون بشکه در روز بزرگ‌ترین میدان نفتی جهان به شمار می‌رود.

تاسیسات مانیفا هم نفت تولیدی در میدان نفتی فراساحلی مانیفا را پالایش می‌کند که ظرفیت تولید آن ۹۰۰ هزار بشکه در روز است.

عربستان پالایشگاه‌های بسیار دیگری با ظرفیت تولید‌های متنوع دارد، اما تنها پالایشگاه صفانیه است که از نظر اهمیت به پالایشگاه‌های بقیق و خریص می‌رسد و علت این موضوع هم ظرفیت تولید پالایشگاه است.

پایانه‌های بارگیری یکی دیگر از انواع تاسیسات نفتی هستند که احتمال هدف گرفته شدن آنها در تلاش‌ها برای تاثیرگذاری بر تولیدات نفتی عربستان وجود دارد.

مهمترین پایانه صادراتی عربستان و احتمالا وسوسه انگیزترین هدف پایانه‌های راس التنوره و راس الجعیما در شهر بندری راس التنوره هستند که به ترتیب ظرفیت صادرات ۳.۴ و ۳.۱ میلیون بشکه در روز را دارند.

اما تاسیسات حیاتی عربستان سعودی تنها محدود به حوزه نفت و انرژی نیست و تاسیسات مربوط به تصفیه و نمک زدایی آب آشامیدنی نیز از زیرساخت‌هایی هستند که برای عربستان سعودی حیاتی به شمار می‌روند.

بر اساس آمار‌های منتشر شده دولتی، این تاسیسات بیش از ۷۰ درصد از آب آشامیدنی عربستان سعودی را تامین کنند و آسیب به آنها این کشور را با مشکلی فوری و خطرناک مواجه خواهد کرد.

 

ویژه عید/////زیرساخت‌های حیاتی عربستان و اسیب پذیری در برابر حملات عربستان سعودی

 

تاسیسات تصفیه «راس الخیر» در عربستان سعودی نیز به عنوان بزرگترین تاسیسات تصفیه آب در جهان به شمار می‌روند که آسیب پذیری آنها در برابر حملات بسیار بالاست.

علاوه بر حملات موشکی، تهدید سایبری درباره تاسیسات راس الخیر همواره از موضوعات نگران کننده درباره آن است.

شبکه برق عربستان سعودی نیز از دیگر بخشی است که تاسیسات این حوزه نیز همواره در برابر تهدید‌ها آسیب پذیرند و هرگونه حمله به تاسیسات نفت و گازی عربستان سعودی، این بخش را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ شبکه برق عربستان سعودی به طور عمده‌ای وابسته به هیدروکربن‌ها به عنوان سوخت خود است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *